Ajatuksiani, jotka herätti Irma Sulkusen artikkeli; Naisten järjestäytyminen ja kaksijakoinen kansalaisuus.
Artikkeli ilmoittaa lähtökohdakseen: ”että
demokraattinen kansalaisuuskäsite oli sukupuolenmukaisesti kaksijakoinen
ja että se vakiintui juuri järjestäytymistapahtumassa.” Nyt kuten aina
ennenkin Sulkusen kirjoitukset herättävän mielessäni hämmästyksen, eli
mitä hän tarkoitta vai tarkoittako hän yhtikäs mitään?
En vain ymmärrä miten kansalaisuuskäsite ei
olla kaksijakoinen? Onko myös vasen- ja oikeakätinen kansalaisuuskäsite,
miten on hetero- ja homo käsitykset erovat kansalaisuuskäsityksessä,
vai suomenkielisen ja suomenruotsinkielisen kansalaisuuskäsitteen
välillä eroa?
Sulkunen keskittää huomionsa 1800-luvun
loppuvaiheisiin ja seuraavan vuosisadan alkuun, mutta hän ei kuitenkaan
kovin paljolti pohdi aikaisempaa ryhmittäytymistä esim. raittiusasian
ympärille. Onhan juuri raittiusasia eräs ensimmäisiä täydelliseen
vapaaehtoisuuteen perustuvaa joukkoliikettä jo 1800-luvun ensimmäisen
puoliskon aikana.
Ehkä tutkijalle on helpompi meritoitua kun
löytää aineistonsa helposti, sillä artikkeli sijoittuu erityisesti
aikaa, jolloin tavallinen kansa eli talonpojat, työväestö ja muut
pieneläjät jättivät raittiusliikkeen. Liike oli ehkä liiaksi ryhtynyt
opettamaan heidän maailmankuvalleen vierasta poroporvarillista
elämäntapaa ja eritoten eriarvoista naisroolia, kuten Sulkunen toki
ansiokkaasti artikkelissaan tuo ilmi.
Implisiittisesti Sulkunen toteaa niin
porvarillisten naisten haltuun joutuneiden tai jääneiden järjestöjen
sekä maamme perinteisen naisasialiikkeen edustaneen sanoja
yhteiskunnallisia arvoja ja päämääriä. Ehkä tutkimuksessa olisi pitänyt
syventyä kaksijakoisen kansalaisuuden sijaan siihen yhtenäiseen
kansalaisuuteen, jota ehkä edustivat maalaisrahvas ja varhainen
työväestö, joka vain ajatteli toimeentuloa ja jätti vähemmälle
teoreettisen sukupuolipohdiskelut.
Varhaiset naissukupuolen järjestöt ns.
rouvainyhdistykset olivat eräs filantropisen yhteiskunnan toimintamuoto,
ehkäpä fennomaniaan liittyvä, sillä itse Yrjö Koskinenkin suositteli
kirjoituksissaan vaivaishoidon perustuvat ainoastaan almuihin, ei siis
yhteiskunnalliseen tukeen.
Mielenkiintoinen on kuitenkin ehkä
feministitutkijana tunnetun Irma Sulkusen näkemys, jossa hän toteaa:
”Naisen varhainen taipumus erillisjärjestäytymiseen ei ollut vain
angloamerikkalainen ilmiö…” Miten niin naisilla olisi taipumus
erillisjärjestäytymiseen? Ja väitettä ei perustella mitenkään
erityisesti, se lähes vaan todetaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti