Lauri Lauri…..
Luokassa Ingman, Kansakoulu, Kustaa Paturi, Vesa Vares, Väitöskirja @ oscari
Jo muutaman päivän olen ollut ilman Vesa Varesta, sillä sain luettua hänen teoksensa Vanhasuomalainen Lauri Ingman ja hänen poliittinen toimintansa.
Ja nyt odottelen vain seuraavien kirjojen saapumista. Ainakin
väitöskirja, joka kertoo myös Lauri Ingmanista, on ainakin tulossa,
mutta entäs ne monet muut? En vielä tiedä.
Täytyy myöntää, että Vares käsittelee
Ingmania melko helläkätisesti mutta olisiko edes syytä muunlaiseen
käsittelyyn. Jotenkin Ingman tuo mieleeni Paturin, joka myös oli
uudistusmielinen konservatiivi, kuten muistaakseni jossain olen hänen
määritellyt. Ehkä parhaiten tämä tulee esille Kustaan taistossa Yrjö
Koskinen kanssa. Tässä taistossahan Paturi edusti melko modernia
ajattelua köyhäinhoidosta, kun puolestaan Koskinen oli vain almulinjalle
linnoittautunut.
Täytyy kateellisena myöntää, että kirjoittaja
on luonut todellisen tietojärkäleen kohteestaan ja tavallaan kertoo
miehestä munaskuita myöten. Itselleni kirja toi mieleen useita
ajatuksia, jotka risteilivät tai oikeammin harhailivat keskiajan Ranskan
aina 1900-luvun Suomeen ja kaikkeen siinä välillä.
Sivulla 46 kerrotaan esimerkiksi Nikolai II:n
rikkoneen lakia ja sen myötä kristityillä olisi ollut Jumalan antama
velvollisuus toimia. Tämä ongelma on hyvin tuttu esim. Ranskan
sisällissodasta, jota usein satavuotiseksi sodaksi yleispätevästi
nimetään. Kun vielä kruununperijän eli tulevan Kaarle VII tavoitellessa
valtaa, hän surmautti Burgundin herttuan, niin yleisesti häntä pidettiin
tyrannina. Ongelmaksi muodostui kuinka ja kuka tai ketkä saavat surmata
tyranniksi muuttuneen hallitsijan. Ja vielä kysymys
majesteettirikoksesta oli avoinna, sillä syyllistyikö tyrannikuninkaan
murhaaja tuohon rikoksista suurimpaan.
Olen usein ihmetellyt Suomen ja Ranskan
poliittisen ilmapiirin eroja. Esimerkiksi opettajat ovat Ranskassa
sosialistipuolueen tukeva selkäranka ja perusta, mutta Suomessa
Kokoomuksessa on vastaava rooli. Ehkä erään vastauksen tarjoaa Vares
kirjassaan sivulla 546:
”Vanhasuomalaiset olivat Euroopan konservatiiveihin verrattuna monessa suhteessa kummajaisia. He olivat tulleet ”alhaalta”, suomenruotsalaisia ”herroja” vastaan, ja heillä oli ollut ”demokraattiset” avainkokemuksensa; muualla Euroopassa konservatiivien taustalla oli ollut päinvastoin privilegioitu asema sekä niin fyysinen mahdollisuus kuin henkinenkin valmius ottaa voiman argumentti käyttöön, jos äänet loppuivat kesken.”
Ja kuin Kustaa Paturin mielipiteeseen yhtyen Vares toteaa:
”Vanhasuomalaiset olivat sen sijaan omaksuneet sivistysuskon, legalismin perinteen ja jopa pasifismin; Suomen piti voittaa vaikeutensa niin ulkoisesti kuin sisäisesti nimenomaan sivistyksen asein.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti